Bron: Noorderzon
Noorderzon Performing Arts Festival Groningen 2013 ten einde, 150.000 bezoekers, diepe buiging voor 800 vrijwilligers en publiek Op Zuid (c) Pierre Borasci De 23e editie van Noorderzon Performing Arts Festival Groningen is vandaag afgesloten met minimaal een evenaring van het recordaantal van 150.000 bezoekers. Zowel het festivalhart in het Noorderplantsoen als de vele DownTown-locaties in de binnenstad werden goed bezocht. De kaartverkoop voor het internationale hoofdprogramma verliep zonder uitzonderingen uitstekend, met een gemiddelde bezettingsgraad van meer dan 85%. Ook de rest van de kaarten gingen als warme broodjes over de Noorderzon toonbank. In totaal verkocht Noorderzon meer dan 50.000 kaartjes aan een breed en divers publiek, los van de tienduizenden bezoekers die naar het festival kwamen voor het vrij toegankelijke (muziek)programma in het Noorderplantsoen. Noorderzon is uitermate trots op deze memorabele festivaleditie, die werd georganiseerd met hulp van meer dan 800 vrijwilligers! Een overweldigend aantal hardwerkende individuen zonder wie het festival simpelweg niet kan bestaan. Een diepe buiging is op zijn plaats! Eveneens een diepe buiging voor het publiek dat wederom heeft uitgeblonken in avontuurlijkheid, nieuwsgierigheid en uitbundigheid. De unieke Groningse combinatie tussen hedendaags podiumkunstenfestival en laagdrempelig zomerfeest heeft weer veel (internationale) gasten versteld doen staan. Internationale projecten: Bedden op het water en een Groningse filmclub Het internationale hoofdprogramma telde hoogtepunten in alle soorten en maten. Zo vormde de kleine, intieme voorstelling Alles aan mijn zijde van de Argentijn Fernando Rubio een van de grootste verhalen van het festival. Voor deze voorstelling (tijdens Noorderzon voor het eerst in Europa te zien) werden zes drijvende bedden in een van de vijvers van het Noorderplantsoen gelegd. Met een waterfiets werd je naar een bed gevaren, waarin je een intieme voorstelling meemaakte, indringend gespeeld door een Nederlandse actrice. De reacties waren overweldigend, vele bezoekers werden diep in hun hart geraakt door het werk van deze jonge regisseur. Alles aan mijn zijde is een voorbeeld van een project waarmee Noorderzon een internationale context verbindt met de lokale omgeving. Dat was ook het geval met Smalfilm van de Pool Janek Turkowski. Voor deze voorstelling dook Turkowski het Gronings AudioVisueel Archief in om het verhaal te vertellen van een club mannen verenigd in de Groningse filmclub, de Smalfilm Liga (jaren 20 tot en met jaren 50). Twintig mensen luisterden en keken per keer naar het wonderlijke verhaal over deze Groningers. Een verhaal dat tegelijk lokaal als universeel is. Smalfilm is terecht een van de hits van Noorderzon 2013. Bakken met zeewier vlogen om je oren Er was veel méér opzienbarend internationaal theater. Zo was het 23-koppige Japanse gezelschap Miss Revolutionary Idol Berserker te gast met een bizarre voorstelling, waarbij het publiek niet werd gespaard. Water, zeewier en tofu werden met bakken tegelijk over het publiek uitgestort in een geweldig gedisciplineerde choreografie, waardoor deze voorstelling voor even ‘het verhaal van het festival was’. Een andere voorstelling waar nog lang over werd nagepraat is Germinal van Halory Goerger en Antoine Defoort. Met Germinal maakten deze oude bekenden van Noorderzon een waar meesterwerk, door NRC en Theaterkrant ontvangen met 5 sterren en door De Volkskrant met 4. ‘Origineler theater zult u dit jaar niet gauw zien.’ – Ron Rijghard in NRC Handelsblad. Opvallend is dat er ergens een rode lijn in het programma was te ontdekken van theatermakers die op zoek zijn naar de zin van het bestaan, en op zoek zijn naar urgentie, naar het herscheppen van de wereld zoals wij die kennen. Theatermakers als Halory Goerger & Antoine Defoort en Antony Hamilton gaven spannende nieuwe zienswijzen op het bestaan en de schepping. Een filosofisch ballenbad Het festival barstte uit zijn voegen van de vele mooie momenten en beelden. De ontroerende robotarm van Cie111, de harmonieën van wereldklasse van het Hilliard Ensemble, de sexy macho dans van Eisa Jocson, het filosofische ballenbad van France Distraction, de mechanische schildpad van Amit Drori, de duistere schepping van de wereld door Antony Hamilton, de introductie in Nederland van het jonge Argentijnse talent Agostina López, de opzwepende bluegrass van Pokey LaFarge, de hippe, donkere muziek van Daughter, de zeer korte verhalen van A.L. Snijders in een container, het mysterieuze kunstwerk van Suzanne Bodde en natuurlijk de duizenden kinderen op de Speelweide. Het succes van De Suikerfabriek Help mij kiezen, eerste keer voorstellingsbezoek |
Noorderzon 2014:
21 t/m 31 augustus Noorderzon 2013 was een gedroomde editie vol plannen en nieuwe ideeën die in de komende jaren verder uitgewerkt gaan worden. Zo blijft het festival volop in beweging. Volgende tussenstop: Noorderzon 2014, van 21 tot en met 31 augustus.
Citaten uit de pers ‘The black project 1 is een voorstelling die nog lang nasiddert, een om te herkauwen en nooit te vergeten. Een voorstelling die zich in je lichaam nestelt, zoals dromen dat kunnen en zintuiglijke herinneringen aan het verleden.’ ‘Hun pretpark laat zien hoe gemakkelijk wij ons zoet laten houden met stadsparken, straatfestivals en pepsessies voor kantoorklerken in treurige congreshallen. France distraction wrijft ons modern opium voor het volk onder de neus.’ ‘…een spannend, hoogst bezienswaardig en toch opmerkelijk ingetogen visueel schouwspel.’ ‘Hoe echt kan theater zijn. Prachtig’ ‘Waarschijnlijk toevallig maar afgelopen weekend presenteerde Festival Noorderzon in Groningen op één dag vijf opvallende voorstellingen – hoorspel, film, dans, video en theater – waarin intimiteit en intimidatie hand in hand gingen. Allemaal lieten ze zien: in de kern is de mens alleen.’ Noorderzon Achter de Schermen
|